Klikni ovde za pomoć kod unosa

UVOD U OBRAČUN ISPLATA

Obračun isplata (obračunavanje zarada, naknada i ostalih isplata) je deo Liddera u kojem se istovremeno mogu uraditi svi obračuni: za primaoce u radnom odnosu i za primaoce van radnog odnosa, a po sistemu objedinjene naplate poreza i doprinosa. Rezultat obračuna je PPP-PD obrazac (XML fajl) koji se elektronski predaje na sajtu Poreske uprave.
U obračun isplata ulaziš iz menija "Servis / Razno / Obračun isplata" ili sa Q iz glavnog menija.

OSNOVNI DELOVI

Obračun isplata je podeljen u četiri osnovna dela: 1-glavni koraci kroz koje se prolazi u obračunu; 2-naslov odabranog koraka i glavni tasteri u tom delu; 3-osnovni podaci o isplatiocu i odabranom obračunu ili licu, koje možeš pregledati ili menjati; 4-dodatni podaci, tj. liste svih obračuna, primaoca, radnih mesta, radnih jedinica i obustava. Iako nije osnovni deo, sa 3a je obeležen "Taster za proširenje mesta" osnovnih podataka kod isplatioca, odabranog lica ili obračuna.

GLAVNI KORACI kroz koje se prolazi u obračunuisplata, a koji su detaljno opisani nakon ovog uvoda, su:
1. Matični podaci isplatioca - je prvi korak u koji ulaziš jednom radi unosa podataka o isplatiocu, kao što su: tip isplatioca, ime i prezime lica koje je odgovorno pred Poreskom upravom, radna mesta, radne jedinice, % minulog rada, itd.
2. Matični podaci primaoca - je drugi korak u kojem otvaraš nova lica sa svim podacima koji su potrebni za obračunavanje. U korak 2 se ulazi zbog otvaranja novog lica, ili ređe, zbog izmene nekog podatka kod ranije otvorenog lica.
3. Tekući obračun / pregled ranijih - po ulasku u obračun isplata odmah je aktivan korak 3, jer se koristi svakog meseca za otvaranje novih ili pregled ranijih obračuna.
> Novi obračun - u ovaj korak ulaziš tasterom "Otvori novi obračun" koji se nalazi u koraku 3, nakon čega postavljaš uslove za obračun: da li se radi za zaposlena ili nezaposlena lica, da li je obračun iz radnog odnosa ili obračun drugih primanja, akontacija ili konačni obračun, itd.
3a Priprema obračuna - po otvaranju novog obračuna automatski ćeš se naći u pripremi obračuna gde možeš, na nivou konkretnog obračuna, promeniti sve podatke koji su inicijalno došli iz matičnih podataka lica i matičnih podataka isplatioca. Ovde možeš korigovati karnet, unositi dodatke, obustave ili prihode van radnog odnosa, i sve to za svako lice posebno.
3b Obračunavanje - u ovom koraku pokrećeš obračunavanje nakon kojeg dobijaš rekapitulaciju celog obračuna ili pojedinačno po licima. Po potrebi, možeš se ponovo vratiti u pripremu obračuna, promeniti parametre i onda ponovo u koraku 3b pustiti obračunavanje.
4. Predaja / Štampa / Knjiženje - nakon obračunavanja i kontrole rekapitulacije prelaziš u korak 4 odakle izvoziš PPP-PD obrazac koji treba da predaš na portalu Poreske uprave, zatim unosiš BOP (broj odobrenja prijave koji si dobio od PU), štampaš naloge za prenos ili ih izvoziš za e-banking, štampaš rekapitulaciju obračuna, isplatne listiće, specifikaciju svih primaoca. Odavde radiš i upis isplate u kartone primalaca i knjiženje obračuna, čime je obračun kompletno završen.
5. Evidencija obračuna - predstavlja kartone svih lica za koje je urađen obračun, izvršena isplata i, u koraku 4, urađen upis u kartone primalaca. Ovde za svako lice možeš dobiti prosek zarade (bruto i neto) za broj meseci koji uneseš.
NASLOV ODABRANOG KORAKA I GLAVNI TASTERI
Osim naslova, u zavisnosti od odabranog koraka, u ovom delu se mogu naći i glavni tasteri: "Otvori novo lice", "Otvori novi obračun", "Izmena podataka", "Snimanje podataka".
OSNOVNI PODACI
Osnovni podaci se nalaze u prva tri koraka i određuju osnovne podatke o isplatiocu (koje je jednom potrebno uneti), podatke o licima (koji se unose prilikom otvaranja novog lica) i podatke o odabranom obračunu (koje možeš menjati sve do upisa obračuna u kartone primaoca). Kod osnovnih podataka nalazi se taster za proširenje mesta (3a na prethodnoj slici), kojim se pristupa proširenom delu osnovnih podataka koje možeš uneti.
DODATNI PODACI
U odnosu na odabrani korak, u ovom delu se mogu naći razne liste: radnih mesta, radnih jedinica, obustava, lica i obračuna.

IZMENA PODATAKA

Ulaskom u obračun isplata aktivan je "režim pregleda" u kojem se podaci ne mogu menjati. Za promenu bilo kog podatka potrebno je tasterom "Izmena podataka" preći u "režim izmene". Tada taster "Izmena podataka", na koji si prethodno kliknuo, menja boju iz sive u žutu i postaje taster "Snimanje podataka", a do njega se tada pojavljuje taster sa crvenim znakom koji služi za vraćanje u režim pregleda, ali bez snimanja napravljenih promena. U režimu izmene se ne može prelaziti na druge korake - ili ćeš snimiti podatke ili ćeš se, bez snimanja, vratiti u režim pregleda i tada ponovo možeš prelaziti na druge korake.

KRETANJE

Kretanje po poljima i opcijama možeš raditi mišem ili tastaturom. Tasterom tab prelaziš sa polja na polje, enterom potvrđuješ unos i prelaziš na sledeće polje, a razmaknicom menjaš status opcije koje možeš uključiti ili isključiti. U režim izmene podataka možeš ući preko tastature kombinacijom tastera Ctrl+I, a snimanje podataka možeš raditi sa Ctrl+S.

PROMENA PODATAKA U TABELAMA

Promena podataka u tabelarnom prikazu se često koristi u obračunima isplata, a radi se u prethodno opisanom režimu izmene podataka i tada u prvom redu stoji "klikni ovde da bi dodao novi red". Prvo se unesu svi potrebni podaci, zatim se pređe u prethodni ili sledeći red (enterom ili strelicama gore/dole na tastaturi) i na kraju tasterom "Snimanje podataka" podaci ostaju sačuvani. Brisanje celog reda je moguće u režimu izmene, tako što se označi željeni red i kombinacijom tastera shift+delete se dobija pitanje o potvrdi brisanja. Primer na slici je tabela sa spiskom radnih mesta, koja se nalazi u matičnim podacima isplatioca.

U uvodu smo opisali osnovne pojmove a sada prelazimo na detaljan opis svakog koraka za uspešno obračunavanje isplata.
1. Matični podaci isplatioca;
2. Matični podaci lica;
3. Tekući obračun - opcije;
3a Priprema obračuna;
3b Obračunavanje;
4. Predaja / štampa / knjiženje;
5. Evidencija obračuna.